Kunst til forhandling
Det står hele tiden til forhandling, hvad det egentlig er vi ser, er en del af og møder. Er det en koncert? En skulptur? En happening? En teaterforestilling? Et foredrag? På den måde undersøger performances’ene krydsfelterne og udvider genrebegreberne, så nyt terræn kan åbne sig.
The Slits-nummeret i Haslunds værk bliver spejlet og sat i spil med en særlig coverversion af nykompositions György Ligetis værk for metronomer Poème Symphonique fra 1962.
I stedet for metronomer bruger Haslund kroppe. 7 personer hopper, tramper, hinker. Haslund har som indledning til begge numre læst en tekst op, en form for antropologisk skitse af The Slits og Ligetis oprindelige værker.
På den led skaber værket en uindfriet forventning om koncerter, ligesom Haslund kommenterer på re-enactment, rekonstruktion, oprindelighed og musikkultur samtidig med at et væld af billeder og associationer opstår som et eget mentalt værk i beskueren.''
In the Beginning There Was Rhythm 2012
ACTS 2012 museum of contemporary art
fotos and review
IN THE BEGINNING THERE WAS RHYTHM
(video coming soon)
2012: Museum of Contemporary Art, Roskilde 16-17 June
ACTS - festival for performativ art at Musicon
http://samtidskunst.dk/acts/2012/
Review in Danish KUNSTEN.NU
http://www.kunsten.nu/artikler/artikel.php?acts+festival+for+performativ+kunst+2012
”In the beginning there was rythm, in the beginning there was rythm...”, synger performer Molly Haslund i værket af samme navn, en coverversion af det britiske punk band The Slits nummer fra 1980, mens hun med sin jakke bundet om hovedet stamper med cool rockstjerne-attitude i gulvet og banker en rytme på bagsiden af ukulelen under hendes kind.
Værket er et af festivalens bedste og virker som mange af festivalens performances fx Ben, Rør og Stampes koncert med hjemmelavede instrumenter, Einat Amirs dating boks Enough about you, Hartmut Stockters humoristiske Roskilde ekspedition, Elin Lundgren og Petter Pettersons sære, teatralske ikke-sted i Headhouse og Lilibeth Cuencas ekstroverte Den instrumentelle mand, ved at gøre beskueren usikker på, hvad hun oplever og skal forvente sig.