Molly Haslund har en Master's Degree fra det Kongelige Danske Kunstakademi, København og en master's Degree fra Glasgow School of Art, United Kingdom. Siden hun tog afgang i 2005 har hun arbejdet i et eksperimenterende felt med performance, skulptur, sociale- og bevægelsesorienterde praksisser. Hun har udstillet sine skulpturer og  vist sine performances ekstensivt i Danmark og Sverige, samt i Glasgow, London, Kyoto, Berlin, Munich, New York og Philadelphia.

Molly Haslund arbejder i et krydsfelt mellem skulptur og performance, og kombinerer elementer fra popkultur, performance art, litteratur og musik i en multifacetteret kunstnerisk praksis. Via skiftende strategier undersøger Haslunds værker, hvordan ideer, identitet og sociale hierarkier er intimt forbundne med og vedvarende forhandles via kropslig gestik, ritualer, socialt design og iscenesættelsen af vores fysiske omgivelser. I sine performances inkorporerer hun ofte biografiske elementer fra sin opvækst i Vestjylland, gerne med et humoristisk islæt, foruden elementer fra kendte og mindre kendte kunstneres og performeres liv. I kraft af sin interesse for fysikalitet i forhold til sociale rum og øjeblikkets aktualitet opbygges eller performes hendes værker sjældent på identisk vis to gange, men udvikles i stedet lokalt eller tilpasses nye lokationer i dialog med den givne kontekst.

 

I 2017 var Haslund Artist in Residency på KAC, Kyoto Art Center, Japan hvor hun eksperimenterede med fremstillingen af kostumer til lavet af voksende karse til sin åbningsperformance, der involverede ni lokale performere, under gruppeudstillingen Lean Issues. I 2014 var hun Artist in Residence via Statens Kunstfond på det internationale residency-program ISCP, New York City, hvor hun blandt andet udviklede og performede Rhythm One Choreography i samarbejde med publikum under Contemporary Performance Special Effects Festival på Participants Inc. Manhattan.

Et tilbagevendende felt i Haslunds praksis er interaktive skulpturer med tilhørende performances og instruktioner, som set i de udvalgte værker udstillet på Museet for Samtidskunst, Roskilde, Denmark (2013) og skulpturparken Wanås Konst, Sverige (sæsonen 2014) – foruden de performances Haslund sideløbende har udviklet, som bl.a. kredser om musik i relation til eksistentielle og kulturelle emner, samt andre overraskende emner.